میهن ساختمان

خانه >> مقالات صنعت ساختمان >> سقف کاذب و صنعت ساختمان

سقف کاذب و صنعت ساختمان

سقف کاذب و صنعت ساختمان

 

 

 

آنچه در کشورمان  به عنوان سقف کاذب شناخته میشود درواقع ترجمه عبارتیست که بهتر کاربرد و نقش آن را در صنعت ساختمان بیان میکند . 

Dropped ceiling  یا همان سقف کاذب ، به سقفی گفته میشود که به اسکلت ساختمان وصل است و بار آن به سازه اصلی ساختمان وارد می‌شود. از مهمترین خصوصیات سقف کاذب این است که باید با مصالح سبک ساخته شود  و همچنین قاب‌بندی در اجرای آن از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که نباید در اثر زلزله زلزله، تکانها موجب خرابی دیوارهای مجاور گردد .

یکی از مهمترین دلایل رونق و جذابیت سقف کاذب در صنعت ساختمان ، موضوع مخفی نگه داشتن تاسیسات و تجهیزات ساختمانی در زیر سقف است. از دیگر مزیت های مهم سقف کاذب ، تنوع جنس و رنگ است. سقف کاذب می‌تواند به‌صورت تایل های شیشه‌ای ،گچی ، فلزی، چوبی، پی‌وی‌سی و کامپوزیت و غیره نصب شود که قابلیت اجرا به‌صورت واحد و یا با هم را داراست.

از دیگر موارد رونق استفاده از این نوع سقف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آکوستیک کردن فضا، ایجاد حجم‌های دکوراتیو، هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و...

سقف های کاذب عمدتا دارای دو بخش می باشد: شبکه فلزی و پنل های سبک . این شبکه فلزی به سقف موجود و سازه اصلی متصل شده  و پنل ها روی آن سوار میشوند . طراح باید با سازه های مختلف ساختمانی و انواع سقف کاذب آشنایی داشته باشد و نوع کاربریِ آنها را در موقعیت‌های مختلف درک کند تا درهنگام اجرا با مشکل مواجه نشود . رطوبت محل و میزان خورندگی، تغییرات دما در طول سال، آکوستیک بودن، نورپردازی، کارکرد دکوراتیو و مقرون ‌به‌صرفه بودن از مواردیست که طراح به هنگام طراحی و انتخاب جنس پنل ها باید لحاظ کند.

 

انواع سقف کاذب

سقف کاذب تایل ( با نگهدارنده نمایان):یکی از بهترین انواع پوشش برای سقف کاذب است و در حال حاضر از رایج ترین انواع سقف کاذب در داخل کشور میباشد و خیلی از افراد این نوع را به عنوان تنها نوع سقف کاذب حساب میکنند . انواع آن بسته به جنس تایل آن متفاوت است که ممکن است الیاف فشرده و پلاکسی گلاس ( طلق ) و گچی و چوبی و آلومینیومی و ... باشد . برای نگهدارنده آن هم از معمولا از مفتول گالوانیزه یا آلومینیم استفاده میشود ..

 

سقف کاذب با رابیتس و اندود :نام این نوع سقف برگرفته از تورهای فلزی به نام  رابیتس میباشد. سرعت مناسب اجرا، در دسترس بودن مصالح، طرح پذیری بالا و نیروی متخصص فراوان از مزایای انتخاب این سقف محسوب می‌شود. وزن نسبتاً زیاد، مصرف گچ بالا، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب وهوا در اجرای لایه گچ از معایب سقف رابیتس به شمار می‌آیند.

  

سقف گریلیوم یا سقف باز :سقف گریلیوم به صورت شبکه های مربع یا مستطیل با چشمه های مختلف بر اساس سفارش مشتری متغیر است که هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود مزیت سقف گریلیوم این است که به جز لامپها  هیچ کدام از اجزای سقف دیده نمی شود ، چون می توان پشت سقف، آن را کار کرد.

 

سقف های کاذب نواری (دامپا ،لوکسالون): این سقف بصورت رول فرم   تولید می شود و طول بستگی به طرح اجریی دارد . این سقف بصورت آویزانی اجراء می شود با ساپورت های مفتولی ویا تسمه ای ودر موارد دیگر با بسته شدن زیر سازی به آهنکشی این عمل انجام می گردد. در انتخاب این نوع سقف کاذب عامل دسترسی به پشت سقف مهمترین مسئله است و جاسازی متعلقات سقف  به صورت متنوع امکان پذیر است

  

سقف کاذب  اسپیس  فریم:فرم و طرح این سقف هرمی شکل است که مقطع چهار گوش آن به طرف بالا و نوک هرم به طرف پائین است .کل سطح را همین هرمها در کنار همدیگر پوشش می دهند و در ضمن این قابلیت را دارا هستند که در چند طبقه رویهم کار شوند ، ضلع این هرم لوله آلومینیومی است که دو سر آن طوری ساخته می شود که بتوان روی هم پیچ شوند .سقف کاذب اسپیس فریم از نوع سقفهای پوششی و دکوراتیو است


©1383-1396 کلیه حقوق برای وب سایت میهن ساختمان محفوظ است. طراحی وب سایت: شیرازسان