میهن ساختمان

خانه >> مقالات صنعت ساختمان >> انتخاب شیرآلات ساختمانی(Tapware)

انتخاب شیرآلات ساختمانی(Tapware)

شیرآلات (Tapware)

همانطور که میدانید آب حیاتی‌ترین ماده در زندگی ما انسانهاست . نه تنها کیفیت آب مصرفی برای ما اهمیت زیادی دارد بلکه نحوه و کیفیت مدیریت و تنظیم میزان مصرف آن نیز حائز اهمیت فراوان است و از این دیدگاه، اهمیت و جایگاه شیرآلات برجسته میشود.با توجه به نظر کارشناسان ، بیشترین مصرف آب شهری مربوط به مصرف آب خانگی است و یکی از مهمترین اقدامات در  راستای بهینه سازی مصرف، انتخاب صحیح و استفاده از تجهیزات و شیرآلات مناسب است. خوشبختانه، تولیدات داخلی شیرآلات از کیفیت خوبی برخوردار است و از لحاظ تنوع نیز، انتخاب های زیادی را پیش روی خریداران قرار می دهد.

یکی از مهمترین تغییرات شیرآلات نسبت به گذشته این است که شیرهای امروزی قابلیت‌هایی براي تنظیم راحت تر آب دارند که معمولا با هدف بهبود مصرف آب می باشد. درگذشته نه چندان دور شیرها بیشتر به شکل توپی(ball valve) یا  پروانه‌ای(butterfly valve) بودند و کنترل میزان آب خروجی آنها کمی سخت بود و به نوعی جای پای شیرهای صنعتی در مصرف خانگی بودند .اما امروزه چنین شیرهایی جز  در مدل های تزئینی که بیشتر به عنوان جنبه نوستالژیک آن به بازار ارائه می‌شوند ، مصرف خانگی زیادی ندارد و جای آنها را شیرهای اهرمی گرفته‌. شیرهای اهرمی علاوه بر اینکه تنظیم کننده مصرف آب هستند، باز و بسته کردنشان هم راحت تر از مدل های قدیمی است و همچنین تعمیرات و نگهداری آن نسبت به مدل های قدیمی راحت تر  است.

قابلیت تنظیم از امکانات مهم در شیرآلات میباشد که در ست دوش این موضوع به صورت چشمگیری مطرح است. دوش‌های نسل جدید هم  به گونه ای هستند که شما می‌توانید به وسیله آنها میزان خروج آب را در چند درجه مختلف تنظیم کنید و ارتفاع دوش‌ها هم قابل تنظیم هستند.

از مهمترین معیارهای انتخاب شیر مناسب،زیبایی،کیفیت و راحتی کار با آن میباشد.یکی از مهمترین دلایلی که شیرهای اهرمی در بازار مصرف جای شیرهای قدیمی را گرفت راحتی کار با آن بود . همچنین ساختار جدید آن سلیقه های بسیاری را  از جنبه زیباشناختی به خود جلب می کرد.ما در بازار داخلی خوشبختانه با تنوع این محصول روبرو هستیم ،اما این تنوع لزوما به معنای کیفیت این محصول نیست.


بطور اجزای کلی شیرآلات ساختمانی دارای دو بخش عمده اند:
-بخش داخلی که همان پایه و ساقه اصلی شیر است و کیفیت و آلیاژ
  آن در استحکام و دوام شیر تاثیر بسزایی دارد.
-بخش دیگری پوشش خارجی است و آن چه توجه ما را به عنوان مشتری جلب می‌کند همین بخش ظاهری است.
نکته مهم اینکه در میان تولیدات داخلی ، شرکتهایی هستند که ضمن رعایت هر دو جنبه کیفیت و زیبایی،محصولات در تراز جهانی را عرضه میکنند.با توجه به این امر، بهتر است با توجه به توان و تخصص تولید کنندگان داخلی از محصولات بسیار باکیفیت و بالاترین سطح استاندارد کشورمان
استفاده کنیم.
اما نباید فراموش کرد ،برخی از تولید کنندگان داخلی هنوز درباره تولید محصولاتی با
تکنولوژی های روز مثل سیستم شیرهای اتوماتیک پیشرفت زیادی نکرده اند و این امر فرصت را برای ظهور بیشتر محصولات خارجی در این بازار فراهم کرده.
گاهی اوقات ،شیرها را از لحاظ نحوه و کیفیت نصب، به دو نوع شیرآلات دیواری و ایستاده
  تقسیم بندی میکنند. معمولا در آشپزخانه و روشویی و خیلی مکان های دیگر از شیرهای ایستاده استفاده میشود. اما معمولا برای سرویس بهداشتی از مدل دیواری استفاده میشود.

ممکن است زیبایی ظاهری تنوع طرح ها عامل بسیاری تاثیرگذاری در انتخاب
مشتریان باشد
.همانطور که میدانید وضعیت آب و منابع آن در کشورمان به حد بحرانی رسیده و همین امر، الگوی مصرف آب و بهینه سازی مصرف آن را به عنوان موضوعی حساس و حیاتی بیش از پیش مطرح کرده است.تاثیر این موضوع را در بازار شیرآلات ساختمانی به وضوح در اولویت یافتن شیرهای سنسور دار میتوان دید.
طراحان شیرآلات، برای همسویی با سیاست های کلان کاهش مصرف آب با طراحی شیرهای چشمی دار میتوانند تاثیر بسزایی در مدیریت مصرف آب داشته باشند.

برای برخی از انواع شیرآلات ، خدمات پس از فروش بسیار با اهمیت تر به نظر می رسد.به عنوان مثال دربرخی از شیرآلات کارتریج خاصی تعبیه شده که در صورت خرابی و نبود خدمات پس از فروش،مجبور خواهید شد کل شیر را عوض کنید.این مورد هم به به نوعی تایید کننده اولویت استفاده از شیرهای داخلی است.

مورد دیگر که در مورد شیرها باید لحاظ کنیم آسان بودن نصب آن است. برخی از طرح ها دارای لوازم و تجهیزات جانبی هستند مثل شیرآلاتی که همزمان قابلیت اتصال به سیستم تصفیه آب را دارند یاشیرهایی که برای پرکردن قابلمه شیری مجزا کنار سینک برایتان مهیا کرده اند.بدیهی است که این امکانات با هدف راحتی و آرامش خاطر کاربر تعبیه شده است. اما اگر این قطعات دچار نقص شده به همان میزان که قرار بوده آسایش شما را فراهم کنند باعث ایجاد دردسر خواهد شد .بنابراین بهتر است برای خرید شیرآلات به نحوه نصب آنها نیز توجه داشته باشید چون لزوما همیشه متخصص تعمیرات و نگهداری آن برای شما در دسترس نیست.


©1383-1396 کلیه حقوق برای وب سایت میهن ساختمان محفوظ است. طراحی وب سایت: شیرازسان