میهن ساختمان

خانه >> مقالات صنعت ساختمان >> انتخاب کاشی و سرامیک

انتخاب کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک

کاشی ها از مصالح پوشاننده سطح هستند که به صورت ردیفی چیده میشوند و در انواع مختلفی مثل سنگ، سرامیک، چینی و شیشه در بازار یافت میشوند و معمولا در فضاهای داخلی مثل آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی به کار می روند . تنوع زیاد و ماهیت رقابتی بازار باعث می شود انتخاب های زیادی پیش روی شما به عنوان خریدار باشد.

برای استفاده کاشی در ساختمانتان باید محل مورد استفاده،مقدار مساحتی را که میخواهیم با کاشی پوشش دهیم  و در نهایت هزینه ای که برای آن پرداخت میکنیم را بدانید.

دانستن محل ورد نظر به این دلیل اهمیت دارد که اگر بدانیم  کاشی برای کدام قسمت ساختمان می خواهید، انتخاب اندازه و مصالح بسیار آسان ترخواهد شد. معمولا سنگ، سرامیک و چینی برای کانتر و کف استفاده می شوند و کاشی های شیشه ای برای دیوارها استفاده می شود.

کاشی های موزاییکی  برای کف حمام بسیار مناسب اند، چون آسان تمیز می شوند و به دلیل سطح کوچک شان و بندکشی های بیشتر، از لغزش جلوگیری می کنند. مقاومت در برابر لغزش را از این جهت باید لحاظ کنیم که چون این کاشی ها در دیوارها هم به کار می روند و اگر شما برای کف می خواهید، باید نمونه ای را تهیه کنید که در برابر لغزش مقاوم باشد.

کاشی های چینی نیز با خاصیت ضد لغزش و مقاومت بالا، گزینه های  خوبی برای کفپوش هستند. این کاشی ها مصالحی  مقاوم و ضد آب هستند که در فضاهای بیرون هم می تواننداستفاده شوند.

کاشی های سرامیکی از این جهت که به آسانی تمیز و نصب می شوند و از طرفی ضد آب، مقاوم و ارزان هستند برای فضاهای مرطوب مانند حمام مناسب اند. همچنین طراحان کاشی های سرامیکی را به دلیل اینکه برای رنگ آمیزی و تزیینات عکس برگردان (نوعی طراحی که در آن طرح های روی کاغذهای مخصوص را به مصالح دیگر مانند سرامیک منتقل می کنند) مناسب اند، دوست دارند.

بعد از مشخص شدن نوع کاشی نوبت به تعداد و اندازه و شکل کاشی های مورد نظر میرسد . نصب کاشی های مربعی و مستطیلی بسیار آسان تر است. این موضوع مخصوصا وقتی خودتان می خواهید کاشی را نصب کنید، مهم تر است. معمولا کاشی های بزرگ تر ظاهر مشخص تری دارند و آسان تر از کاشی های کوچک نصب می شوند.

در نهایت بعد از مشخص شدن نوع کاشی  و مساحت مورد نظر نوبت به قیمت میرسد.

کاشی و سرامیک از جمله مصالحی هستند که معمولا از ثبات قیمتی خوبی برخوردارند. عوامل زیادی وجود دارد که در ثبات نسبی بازار کاشی و سرامیک تاثیر دارد. از نظر فعالان این عرصه مهم‌ترین عاملی که باعث این ثبات نسبی است ، افزایش روزافزون تولیدکنندگان این کالاها در سطح کشور است. در واقع عرضه زیاد و بالطبع فضای رقابتی بازار از افزایش غیر عادی و ناگهانی قیمت جلوگیری می‌کند.از طرفی افزایش تولید این کالا در کشور موجب شده که نیاز به واردات کاشی از خارج به شدت کاهش یابد.

در اغلب کشورهای اروپایی، برای نصب کاشی و سرامیک از چسب استفاده می‌کنند و به همین علت تعویض آنها به راحتی صورت می‌گیرد و پردردسر و پرهزینه نیست، اما در ایران برای نصب کاشی و سرامیک از سیمان استفاده می‌شود و همین امر، موجب شده که تعویض این کالا چندان مقرون به صرفه نباشد.در واقع این امر یکی از دلایل مهم کاهش  مصرف کاشی نسبت خیلی از کشور های دنیاست.بنا به آمار بازار ، سرانه مصرف کاشی در ایران تقریبا سه پنجم اروپاست.


©1383-1396 کلیه حقوق برای وب سایت میهن ساختمان محفوظ است. طراحی وب سایت: شیرازسان