میهن ساختمان

خانه >> مقالات صنعت ساختمان >> چند نکته در انتخاب کفپوش و پارکت لمینت

چند نکته در انتخاب کفپوش و  پارکت لمینت

کف پوش

نکته مهم در انتخاب مصالح ساختمانی این است که باید متناسب  با ساختار و ظاهر ساختمان باشد. کفپوش هم از این امر مستثنی نیست و باید متناسب با کف ساختمان انتخاب شود و سلیقه را باید در اولویت بعد قرار داد.
مثلا برای نقاط مرطوب بهتر است از کفپوش چوبی استفاده نکنید چون احتمال باد کردن چوب وجود دارد و برای نقاط خیلی سرد ترجیحا از سنگ و سرامیک استفاده نکنید چون برای گرمایش ساختمان باید انرژی بیشتری صرف کنید و برای کف پا راه رفتن بر روی سنگ سرد خوشایند نیست.
اگر سلیقه شما چوب یا سنگ را می‌پسندد میتوان از کف پوش های با ظاهر سنگ یا چوب  استفاده کرد.در این مورد خوشبختانه بازار تنوع لازم را دارد.

همانطور که گفته شد پس از جنس نوبت به سلیقه شما و ظاهر کفپوش میرسد . در مورد ظاهر هم مواردی مثل مساحت فضای مورد نظر ،کاربری آن و میزان نور و موقعیت آن در ساختمان و ...را باید در نظر گرفت. مثلا رنگ روشن، فضا را نسبت به رنگ تیره دلباز تر نشان میدهد و خیلی از اوقات کمبود ظاهری فضا را میتوان با رنگ روشن جبران کرد

در کل به هنگام خرید کفپوش سه مولفه قیمت، زیبایی ظاهری و استحکام(دوام) معیارهای اصلی انتخاب و خرید کفپوش هستند که بسته به خریدار ، اولویت این معیارها متفاوت خواهد بود.

 

کف‌پوش لمینت

بین کف پوش ها، کفپوش های لمینت و پارکت ها جایگاه ویژه‌ای دارند . پارکت ها معمولا از جنس چوب طبیعی هستند که بر روی آن ساب و لاک میزنند که صاف و صیقلی شود و به همین دلیل با مشکل باد کردن همراه هستند اما کفپوش لمینت یا پارکت لمینت از الیاف چوب فشرده یا اچ دی اف(HDF) ساخته شده است. با توجه به این  مورد میتوان گفت  لمینت بسیاری از مزایای پارکت  را دارد  و در عین حال معایب آن را ندارد . از مزایای لمینت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- لمینت ها را به کف اتاق نمیچسبانند ، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته می‌شود و دورتادور لمینت ها وجود دارد در یکدیگر قفل می‌شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن مجموع وزن لمینت های در هم قفل‌شده می‌شود و در واقع همین وزن ، مهمترین عامل نگه‌دارنده لمینت‌ها بر روی کف است.

- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت ها ، کف اتاق صدمه نمی‌بیند. به‌عنوان‌مثال هرگاه کف اتاقی سنگ‌فرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می‌توان تا چندین بار پس از نصب جمع‌آوری و مجدداً در محلی دیگر نصب کرد.

- پارکت لمینت ها به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می‌شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می‌کنند.

- فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می‌باشد.

- لمینیت ها نسبت به آب بسیار مقاوم‌تر از پارکت‌های چوبی قدیمی هستند.

- لمینیت ها نسبت به اجسام نوک‌تیز بسیار مقاوم‌تر از پارکت‌های قدیمی هستند

- یکی از مهمترین مزایای لمینت ، سرعت نصب و اجرای بسیار بالای آن است  به‌طور میانگین یک واحد با مساحت 100 مترمربع در یک روز الی یک روز و نیم اجرا می‌شود.

- پس از نصب، نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می‌رسد ، پس از نظافت ، می‌توان وسایل را روی آن چید

- بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک و ... است.

 

اما هر چیزی معایبی هم دارد . در مورد معایب پارکت لمینت میتوان گفت:

-قابل کاربرد در هر مکانی نیست. لمینت ها در برابر رطوبت مقاوم هستند اما ضد آب نیستند. لایه پوششی لمینت به خوبی مهروموم شده ولی اگر رطوبت به لبه‌ها، لایه زیرین یا به سیستم قفل آن راه یابد؛ باعث پف‌کردگی، شکم برداشتن و خراب شدن کفپوش خانه شما می‌شود.لمینت را در همه جا نباید استفاده کرد
شبیه چوب است اما چوب واقعی نیست. لیمنت چوب جامد نیست بنابراین ممکن است زیر پای شما صدا دهد و احساس متفاوتی به شما بدهد. اگر به دنبال خاصیت آکوستیکی واقعی چوب هستید؛ لمینت انتخاب خوبی برای شما نیست. مگر اینکه یک تخته با ضخامت ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر انتخاب کنید.
لمینت نسبت به چوب روی زیرساز کف شناورتر است و یک فاصله بین آن‌ها وجود دارد حتی اگر یک لایه آستر داشته باشد. این همان دلیل متفاوت بودن صدای کفپوش لمینت است. با استفاده از آستر کلفت‌تر، این صدا را کاهش دهید اما دقیقاً شبیه چوب نخواهد شد.

 


©1383-1396 کلیه حقوق برای وب سایت میهن ساختمان محفوظ است. طراحی وب سایت: شیرازسان