میهن ساختمان

خانه >> مقالات صنعت ساختمان >> فوم بتن و مزایای آن

فوم بتن و مزایای آن

 

فوم بتن

همانطور که میدانید بتن یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است که در انواع کاربردهای سازه‌ای و غیر سازه‌ای ساختمان استفاده می‌شود .

از آنجا که چگالی بتن سبک به طور محسوسی از بتن معمولی پایین تر است، می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن ساختمان‌ داشته باشد .بتن سبک عمدتا از لحاظ کاربرد به دو نوع بلوکی و ملاتی تقسیم میشود که فوم بتن در دسته ملاتها قرار میگیرد و قابل پمپاژ در محل های مورد نظر (پوشش کف و بام و ...) میباشد.

فوم بتن یکی از بتن‌هایی است که استفاده از آن در حال فزونی است. برای تولید فوم بتن ابتدا سیمان و آب با در نظر گرفتن مقدار مشخص‌شده جهت چگالی مورد نظر با هم در دستگاه میکسر مخلوط می‌شود سپس ماده فوم در فوم ژنراتور دستگاه با آب مخلوط شده و توسط پمپ هوا از لوله مخصوص که دارای ساچمه‌های ریز می‌باشد با فشار عبور داده می‌شود این عمل باعث تشکیل کف می‌شود و کف حاصل در میکسر با ملات سیمان و آب مخلوط می‌شود که در حین اختلاط حباب‌های بسیار ریز در سر تا سر ملات به وجود می‌آید  و بعد از عمل آمدن، توسط پمپ به طبقات پمپاژ و روی سطح ریخته می‌شود.درواقع همین خلل و فرج  و حباب های هوا هستند باعث سبکی عایق بودن و مزایای دیگر آن میشود. خاصیت فوم این است که حباب‌های هوا را تا گیرش بتن در ملات پایدار نگه دارد (وزن بتن حاصله به پایداری این حباب‌ها بستگی دارد.)

 به طور كلي فوم بتن به لحاظ اقتصادي ، مخارج ساختمان را ميزان قابل‌ ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد چون در نتيجه استفاده از آن  وزن اسكلت فلزي و دیوارها و سقف کاهش‌یافته و ضمناً باعث كاهش مخارج فونداسيون و پي در ساختمان می‌گردد.فوم بتن به دلیل صرفه اقتصادی و استحکام و سبكي قابل ملاحظه آن مي‌تواند براي پوشش شيب بندي استفاده شود.از طرفی با توجه به روش و ماهیت ساخت آن ، با استفاده از دستگاه مخصوص ، به صورت بتن يكپارچه در محل قابل تهيه و استفاده است و می‌توان مستقیماً روي آن را عایق‌بندی  نمود . به دليل سبكي  فوم بتن و همچنین آسان بودن تهيه آن می‌توان  كف تمامي طبقات و پشت بام را بعد از اتمام كارهاي تأسیساتی با آن پوشانده وسپس کار بعدی مثلا عایق کاری را روي آن انجام داد . از طرفی میتوان  در مواقع و موارد مقتضی ، جهت ساخت ديوارهاي سردخانه‌ها، گرم خانه‌ها و سالن‌های عایق صدا، در محل با قالب‌بندی مناسب، اقدام به ریختن فوم بتن به صورت يكپارچه نمود.شایان  ذکر است که  فوم بتن براي موتورخانه‌ها و اتاق‌های آكوستيك(عایق صوت) مورد استفاده وسيع قرار می‌گیرد .از دیگر مزایای فوم بتن این است که،حمل‌ونقل قطعات پیش‌ساختهآن هزينه كمتري نسبت به سایر قطعات بتني در برداشته و نصب قطعات به علت سبكي آنها بسيار آسان می‌باشد . همچنین هر گونه نازک‌کاری به راحتي روي پوشش فوم بتن قابل اجراست و ضمناً چسبندگي قابل‌توجهی با سيمان و گچ دارد . به دليل قابل برش بودن با اره نجاري و ميخ پذير بودن آن كارهاي سیم‌کشی و نصب لوازم برقي و تأسیسات خيلي سريع و به راحتي قابل‌اجرا خواهد بود . همچنین سرعت اجرای فوم بتن روزانه حداقل 30 مترمکعب می‌باشد . مزیت بسیار مهم دیگر این است که برای رساندن  فوم بتن به طبقات بالا نیازی به استفاده از بالابر و تاور نیست  چون  پمپ مربوطه میتواند به اقتضای شرایط فوم را تا ارتفاع و طبقات بالا پمپاژ نماید . برای مقایسه دستگاه فوم بتن و سیستم سنتی اجرای آن میتوان گفت  دستگاه فوم بتن روزانه حدود 500 مترمربع کار کند که اگر به شیوه سنتی اجرا شود،حدود 5 روز زمان خواهد برد و از منظر دستمزد هم  هر متر اجرای فوم بتن با احتساب هزینه مصالح حدود 6 هزار تومان تمام می‌شود؛ درحالی‌که در بتن‌ریزی سنتی این پول فقط دستمزد استادکار است. علیرغم تمام موارد گفته شده به دلیل عدم اطلاع عمومی از مزایای آن، هنوز فوم بتن جایگاه خودش را  در صنعت ساختمان کشورمان به دست نیاورده است.

دستیابی به وضعیت ایده آل فوم بتن نیاز به آب دهی و عمل‌آوری مناسب دارد . مثلاً در روزهای گرم یا نواحی گرمسیر،برای اینکه سرعت خشک شدن آب بتن کم شود و از ترک‌های روی سطح بتن جلوگیری به عمل آید،  آب دهی روزانه بیشتری لازم است. این کار باعث بالا رفتن میزان مقاومت  آن بعد از خشک شدن می‌گردد .

 

 

 

 


©1383-1396 کلیه حقوق برای وب سایت میهن ساختمان محفوظ است. طراحی وب سایت: شیرازسان